Citroën BX


Er was eens.. De Volvo Tundra. Een in 1979 door Bertone ontworpen sportwagen op basis van de Volvo 343 (die eigenlijk de DAF 77 had moeten worden, maar dat terzijde). Volvo vond het ontwerp gruwelijk lelijk en gaf Bertone met een Zweedse sneeuwlaars een schop onder de kont. Blijkbaar landde hij daarbij in Frankrijk, in 1982 kwam de Citroën BX uit.


De eerste generatie BX is te herkennen aan de knipperlichten.


Bij veel ‘geitenwollensokken’ types was de BX de opvolger voor hun lelijke eend.


De BX Sport is vooral in het rood bekend, dat is de auto die Tatjana Simic in de film Flodder kreeg door ‘Oh Buurman, wat doet u nu?’ te zeggen.


Eerste generatie Break. De Break werd door Heuliez gebouwd.


In Oost-Europa geniet de BX nog enige populariteit, waar het bij ons echt een liefhebbersauto is geworden. De Break was tot 1995 in productie.


Heel terreinvaardig zal het niet zijn, maar in besneeuwde bergen is het nooit verkeerd vierwielaandrijving te hebben.


Harlekin.


Een nadeel van de BX is dat hij niet HEEL betrouwbaar is.


De verlengde cabrio was niet af-fabriek leverbaar…


Two-tone staat haar goed!


Hier is het verschil in de neusjes van generatie 1 en generatie 2/3 goed zichtbaar.


Bedrijfswagenuitvoering


Het leger heeft voor zover ik weet de BX nooit gebruikt…


Bij sommige eigenaren is de conversie naar bedrijfswagen nog wat verder gegaan.


De PSA 1.9 dieselmotor was de populairste motor in de BX. Ik heb zelf ook een auto met dit motortje gehad en het is een heerlijk blok!!!


Door Heuliez naar ambulance omgebouwd.

2 reacties

  1. Ben said,

    27 januari 2014 bij 11:05

    Wat een kul verhaal: “niet betrouwbaar” Dat ligt helemaal aan de berijder. Het veersysteem is gevoelig voor sjakies die geen onderhoud eraan plegen. Ben je iemand die gewoon het reguliere onderhoud eraan besteed? Dan zul je een goede auto hebben.. Er zijn zelfs BX’en in nederland die meer dan 1 miljoen kilometer gereden hebben

  2. Hilary Stone said,

    13 april 2014 bij 14:48

    “Bij sommige eigenaren is de conversie naar bedrijfswagen nog wat verder gegaan.”

    Dit is geen ombouw, maar een originele versie voor de Ierse markt.
    Er zijn er ca. 70-80 gebouwd door Heuliez.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: