Uit het archief: Fryske topsleepers

Om maar zo veel mogelijk laadruimte te creëren was het in de jaren ’80 erg populair om een topsleeper boven een (al dan niet nog korter gezaagde) dagcabine te plaatsen. Tegenwoordig is er in de wet gelukkig wat meer ruimte voor de chauffeur voorzien, dus in west Europa zie je ze nog zelden. Gelukkig hebben we de foto’s nog! (ook al waren veel chauffeurs er niet heel gelukkig mee?)


Een van de laatste der Mohikanen. Deze truck bestaat nog steeds, maar nu met korter chassis en zonder topsleeper!


Waarschijnlijk de enige vuilniswagen met topsleeper? Ik heb nooit navraag gedaan, maar ik gok dat op de boot naar Ameland per meter betaald moet worden en de chauffeur ook graag slaapt als hij de boot mist? Opvallend is wel dat de truck tegenwoordig vaak in Stiens vuilnisbakken leegt.


Foto van Aeltsje Veenstra-Schriemer


Bij De Bruin in Surhuisterveen kon je in het weekend hele rijen zien staan.


Eén van de redenen waarom nu nog voor een topsleeper gekozen word is ruimte maken voor een kraan en toch een kort chassis behouden.


Wiersma verhuizingen kwam tot in Rusland met hun trucks, maar deze foto is gewoon in Leeuwarden genomen.


Groeneveld heeft een tijdje een voormalige Huisman Streamline gehad.


De DAF 95 was af fabriek met topsleeper leverbaar. Foto uit de Jaap Vijfhuize collectie.


Toen de Volvo FH12 kwam werden de lengteregels al bijna aangepast, dit type is dus een bijzonderheid gebleven.


KLMV


Prinsen heeft er nog steeds één in dienst.


Althuisius had ook een flink wagenpark met topsleepers.

5 reacties

  1. Rick_Blaine said,

    23 augustus 2013 bij 19:39

    Waarom worden ze nu minder gebruikt? Een korte cabine is toch altijd gunstig?

    • alexmiedema said,

      23 augustus 2013 bij 19:55

      er is een maximum laadlengte en een maximum voertuiglengte. het verschil tussen die twee is dus de ruimte die je overhoud voor een cabine. Dat is nu groter geworden.

      • Rick_Blaine said,

        25 augustus 2013 bij 18:57

        Aha, ik dacht dat je de ruimte vrij kon indelen (gelukkig voor de chauffeur dus niet) .

  2. jan arends said,

    25 augustus 2013 bij 17:23

    alex ik heb er in mijn loopbaan op 4 gereden, had toen meer cab ruimte als nu. ik ben niet zo groot en kon me er prima in vinden.

    • alexmiedema said,

      26 augustus 2013 bij 11:48

      Was die Actros Gigaspace van jou? Daar wil ik binnenkort ook een blog over tikken🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: