Publiek op de banken bij terugkeer truckraces op Zandvoort


Wat veel mensen aanvankelijk afdeden als een 1 aprilgrap bleek toch waar te zijn: de racetrucks van The Truckrace Battle kwamen die dag in actie op Zandvoort tijdens de paasraces! Na twintig jaar afwezigheid genoot bijna 20.000 man publiek van het spektakel dat de trucks op het circuit boden.

Twee dagen eerder waren de trainingen. Al bij de eerste vrije training viel “Ome Wout”, de Ford met Detroit Diesel motor van Jan van Holland, op. Deze racetruck was er begin jaren ’80 al bij, maar vond met zijn knappe vierde plaats aansluiting bij de mannen die ook op Europees niveau meestrijden! Helaas koste deze toptijd wel haar tol, bij de tweede vrije training blies Van Holland de motor op, daarmee een lang oliespoor op de baan achter latend. Op het moment dat je dit leest ligt er gelukkig alweer een nieuwe, nog sterkere Detroit Diesel in “Ome Wout”, maar meedoen aan de races op maandag zat er voor het team helaas niet meer in. Ook Wim Groteboer viel tijdens de tweede vrije training uit met motorschade aan zijn Scania en kwam het weekend verder niet meer in actie. Frans Smit, Marco Donk en Rian van Koeveringe hadden tijdens de trainingen ook de nodige technische problemen, maar deze mannen kregen hun trucks, na een weekend vol sleutelen, gelukkig toch op tijd klaar voor race één, zodat er toch een mooi gevuld startveld achter de door KAV geleverde pacetruck van start ging op paasmaandag.

Tijdens deze race vochten kemphanen Heinz-Werner Lenz en Cees Zandbergen veertien ronden lang om de eerste plaats, waarbij geen centimeter op elkaar toe werd gegeven. Uiteindelijk was het Zandbergen die de race won, met slechts 0,6 seconden verschil. Als gevolg van de nachtvorst was de waterleiding van Erwin Kleinnagelvoort tijdens de race geknapt, waardoor hij gedwongen was de pitstraat te bezoeken, maar in een fantastische inhaalrace wist hij zich terug te knokken naar een derde plaats. Jos Scholten belandde net buiten het podium, gevolgd door Marco Donk, Rian van Koevering en Frans Smit, die alle drie toch nog last hadden van de technische problemen tijdens de traningen op zaterdag. Deze drie trucks waren bij race twee wel op orde, maar deze werd helaas na enkele ronden al afgevlagd, Van Koeveringe blies de V8 motor van zijn Scania op, een wig van de krukas kwam los met als gevolg een flink gat in de motor. Daardoor belandde, naast een aantal motor-onderdelen, wederom een tientallen meters lang oliespoor op de baan. Besloten werd de race niet meer te hervatten, omdat de opruimwerkzaamheden te lang zouden duren.

Ondanks deze kleine tegenvallers heerste er alom tevredenheid over de terugkeer van het truckracen op Zandvoort. Volgend jaar zullen de racetrucks derhalve ook weer in actie komen op het duinencircuit. De truckrace-organisatie en Circuit Park Zandvoort waren tevreden en ook vanuit het publiek kwamen vrijwel alleen positieve reacties. Veel mensen die op andere aan de paasraces deelnemende klasses af kwamen (Suzuki Swift cup, Renault Clio cup, Burando Production Open en Historische Monoposto’s) waren blij verrast door de racetrucks. Zo werd de competitie binnen het veld geroemd, iets wat bij de eerder genoemde klasses nog wel eens ontbreekt. Bezoeker Carol Westerhoff: “ Het spektakel dat ik gezien heb was geweldig, mooie gevechten, het geweld als zo’n truck door de bochten gaat. Het geluid, zelfs driftende trucks. Zulke dingen had ik niet eens kunnen verwachten, meer dan mooi zo’n race.” Mattijs Versteeg, een andere vaste bezoeker van circuit Zandvoort die nu voor het eerst truckraces van dichtbij meemaakte: “Met 10 a 11 trucks die trainingen en kwalificatie, waar genoeg gedrift werd en ik verschillende trucks heb zien spinnen. Gaaf om te zien hoe rijders met zo’n grote en zware wagen de controle hebben en over de limiet durven te gaan.”

Niet alleen het publiek was enthousiast, ook de coureurs uit de andere klasses, die eerst nog wat huiverig waren uit angst voor bijvoorbeeld schade aan het asfalt, genoten van de zware jongens op ‘hun’ baan. Liesette Braams, de charmante coureur die in Hongarije haar eigen real-live soap heeft, genoot vooral van het trillen van de grond als de trucks de Tarzanbocht in doken. Braams sluit zelfs niet uit dat haar man Luc of haar zoon Max ooit met een racetruck op de grid verschijnen. De heren hebben beide al een groot rijbewijs en zijn nu actief in diverse raceklasses, onder andere de Dutch GT4 en de World Series by Renault. Marcel Dekker, meervoudig kampioen in verschillende toerwagenklasses noemt het een “spectaculaire klasse met een hoge fun factor”.

De dames en heren uit de toerwagenklasses waren aanvankelijk ook wat huiverig over de veiligheid tijdens de truckraces. Circuit Park Zandvoort nam als de trucks de baan op waren dan ook nog grotere veiligheidsmaatregelen dan normaal. Zo reden de trucks over het ‘Nationaal Circuit’, waarbij een lus over wordt geslagen, was tijdens de truckraces op bepaalde plekken langs de baan geen publiek toegestaan en stonden er geen marshalls te vlaggen direct langs de baan, dit laatste omdat de baanposten op Zandvoort nogal dicht langs de baan staan.
De verrassing het weekend was Jos Scholten, die pas vier weken voor de paasraces te horen kreeg dat hij met zijn Scania mee zou doen. Onder de motorkap van de truck, die jaren terug door Kreeft van Teunis Holstege is gekocht, ligt tegenwoordig een motor die eerst in een lesauto zat. In die vier weken tijd is nog flink aan de truck gesleuteld, zo is bijvoorbeeld de brandstofpomp vervangen en zijn er een andere turbo en luchtfilter op gekomen. Opvallend is dat het team van Erwin Kleinnagelvoort flink heeft geholpen. Dit is wel tekenend voor de onderlinge sfeer binnen het truckracen: op de baan vecht men voor iedere seconde, maar met het sleutelen helpt men elkaar indien nodig en na de races komt iedereen bij elkaar over de vloer en wordt er vaak gezamenlijk gegeten.

Winnaar van het weekend was het Rainbow Warrior Truck Racing team, ondanks dat het toch ook enkele technische tegenslagen had. Edwin van den Berg: “Eigenlijk hebben we een beetje geluk gehad, tijdens race één was de steun voor de toerentalsensoren afgebroken. Er zitten twee toerental sensoren op deze motor en als er één uitvalt is dat geen probleem, maar als de hele steun afbreekt loopt de motor gewoon niet meer. Verder zijn we afgelopen weekend vooral druk geweest met de vering afstelling van schokbrekers.” De coureur van het team, Cees Zandbergen, ervoer het raceweekend als één groot feest. Hij was wel vaker voor Sacha Lenz gefinished, maar dit was de eerste keer dat hij Heinz-Werner voor bleef, in een zeer spannende strijd, waarbij het publiek van start tot finish vol spanning op de banken stond!

De volgende keer dat The Truckrace Batle te zien zal zijn is tijdens de Truck Grand Prix op het Circuit van Zolder, 21 en 22 september aanstaande.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: