Nissan onthult nieuwe middelzware vrachtauto: NT500

Met de introductie van de geheel nieuwe, middelzware vrachtauto NT500 laat Nissan zien dat het een van Europa’s belangrijkste spelers in het segment van de lichte bedrijfsauto’s wil worden. De NT500 is het vlaggenschip van Nissans bedrijfswagengamma en verschijnt eind 2013 op de Europese markt.

De Nissan NT500 wordt in het Spaanse Avila gebouwd als chassis-cabine. Hij wordt leverbaar in vijf wielbases met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht (GVW – Gross Vehicle Weight) dat varieert van 3,5 tot 7,5 ton. Verder is er keuze uit twee motoren, twee transmissies – standaard handgeschakeld voor alle versies en optioneel gerobotiseerd voor de 7,5-tonversie – en drie uitvoeringen.

Dankzij het bekende Nissan-familiegezicht sluit de nieuwe NT500 uiterlijk mooi aan bij de rest van Nissans bedrijfswagengamma. De NT500 kenmerkt zich door zijn dubbele V-vormige grille met het Nissan-logo. In de koplampunits zijn grote richtingaanwijzers en led-dagrijverlichting opgenomen. De buitenspiegels bevatten eveneens richtingaanwijzers. In de cabine zijn kwalitatief hoogwaardige materialen toegepast.
De Euro6-motoren hebben minder vaak onderhoud nodig en het chassis is zodanig vormgegeven dat carrosseriebedrijven relatief eenvoudig opbouwen voor de Nissan NT500 kunnen bouwen en monteren.

Veelzijdig gamma
‘De grote variëteit aan GVW’s en wielbases en het gemak waarmee de NT500 op maat is op te bouwen, zal carrosseriebouwers bijzonder aanspreken. Bedrijven die de NT500 in de vloot opnemen, zullen vooral de efficiënte, moderne motoren en de lange service-intervallen waarderen. De comfortabele en functionele cabine zal chauffeurs zeer aanspreken’, aldus Etienne Henry, Vice-President Strategy & Product Planning van Nissan Europe. ‘Nu de Nissans Cabstar, NV400, NV200, de volledig elektrische e-NV200, Evalia en de Navara gezelschap krijgen van de NT500, heeft Nissan een van de veelzijdigste bedrijfswagengamma’s ter wereld. Om de klant nóg betere service te bieden, willen we ook de dealerstandaards fors verbeteren en komen er speciale Business Centers.’

Cabine
Dankzij zijn ruime opzet is de cabine de ideale werkplek voor de bestuurder en zijn bijrijder. Het frontstuurdesign – tamelijk uniek in het 3,5-tonsegment – biedt een aantal voordelen. De kantelcabine maakt de motorruimte gemakkelijk toegankelijk en dit design neemt bovendien minder ruimte in beslag en creëert daardoor extra laadvolume.
De positie van de bestuurder biedt hem niet alleen beter overzicht, maar zorgt er – samen met de kleine draaicirkel – ook voor dat de bestuurder gemakkelijker kan manoeuvreren.
De cabine kenmerkt zich door een groot aantal opbergruimten. Er zijn ruime portiervakken, opbergruimten aan het plafond, maximaal drie handschoenenkastjes, beker- en flessenhouders en bergruimte voor A4-formulieren.

Rijk uitgerust
De Nissan NT500 kenmerkt zich bovendien door een rijke uitrusting, waarbij het keyless openen, sluiten en starten van de auto, én de geveerde bestuurdersstoel standaard zijn. De luxere uitvoeringen zijn voorzien van een radio-/cd-speler met USB en AUX-aansluitingen en bediening vanaf het stuur, een airbag voor de bestuurder, climate control en cruisecontrol met snelheidsbegrenzer. De topversies voegen daar nog een navigatiesysteem en een passagiersairbag aan toe.
De Nissan NT500 is dankzij de uitgebreide optielijst geheel naar eigen wens verder aan te kleden. Voor de zwaarste klussen behoort zelfs een extra verstevigd chassis tot de mogelijkheden.

5 wielbases en 5 GVW’s
Dankzij het grote aantal GVW’s en wielbases is de Nissan NT500 enorm veelzijdig. Er zijn vijf GVW’s – 3,5, 3,5 Heavy Duty, 5,6, 6,5 en 7,5 ton – en evenzoveel wielbases, variërend van 2.800 tot 4.300 mm. De maximale lengte bedraagt 8.231 mm. De topversie met een GVW van 7,5 ton biedt keus uit vier wielbases: 3.100, 3.500, 3.900 en 4.300 mm.
Alle versies zijn voorzien van dubbele achterwielen en connectoren die het mogelijk maken dat carrosseriebouwers de Nissan NT500 relatief eenvoudig kunnen opbouwen.

Eén of twee turbo’s
Op motorisch gebied is er keuze uit twee versies van Nissans ZD 3,0-liter viercilinder dieselmotor, die al voldoet aan de Euro 6-emissie-eisen.
In alle varianten behalve de 7,5 tons-versie levert de turbomotor 150PK/110 kW vermogen en 350 Nm koppel. Via de handgeschakelde zesversnellingsbak wordt de kracht overgebracht naar de achterwielen.
De motor in de 7,5-tonversie is voorzien van twee turbo’s en levert 176PK/130 kW en 540 Nm. Ook hiervoor is de handmatig bediende zesversnellingsbak beschikbaar, maar ook een gerobotiseerde versie daarvan. Om tot een lagere uitstoot te komen, zijn beide motorvarianten voorzien van dieselpartikelfilters en SCR (Selective Catalytic Reduction).

De nieuwe ZD30-krachtbron kent langere service-intervallen en zorgt daarmee voor lagere gebruikskosten. Het vervangen van olie en oliefilters moet iedere twee jaar of 40.000 km gebeuren.

Doelgroep
De Nissan NT500 is de ideale partner voor kleine en middelgrote ondernemingen in de bouw-, distributie- en agrarische sector.
Dankzij lagere bedrijfskosten, een uitgebreidere standaarduitrusting en verbeterde rijeigenschappen, de kwaliteit en het fraaie uiterlijk is de Nissan NT500 beter dan ooit voorbereid om de strijd met de concurrentie aan te gaan. ‘Met de toevoeging van de NT500 aan ons bedrijfswagengamma bewijzen we dat we een serieuze speler in dit segment zijn’, besluit Etienne Henry.

De typenaam NT500 past in Nissans nieuwe systeem van typebenamingen voor bedrijfsauto’s. ‘NT’ staat voor Nissan Truck (vrachtauto’s), NV voor Nissan Van (bestelbussen) en NP voor Nissan Pick-Up (pick-ups).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: