Renault 19

Een auto die zo goed als uit het straatbeeld verdwenen is, is de Renault 19. Wellicht komt het doordat de opvolger, de Mègane, vele malen populairder werd in Nederland, maar ik vond de 19 ook altijd wel wat hebben. De Mègane die de 19 in 1996 afloste had overigens nog dezelfde bodemplaat in aandrijving.

De 19 werd in 1988 geïntroduceerd, en bleef na de introductie van de Mègane nog tot 2000 in productie in Zuid-Amerika.


De sedan versie heette van 1988 tot de facelift in 1992 ‘Chamade’, na de facelift verviel deze toevoeging aan de naam.


In 1991 werd de 1.8 benzine-versie ook als cabrio leverbaar. Deze werd bij Karmann in Rheine gebouwd.

De ontwikkeling van de ‘X-30’, de opvolger van de Renault 9 en 11, startte al in 1983. Voor zover bij mij bekend zijn er nooit grote autosportsuccessen met de Renault 19 gehaald, maar ze zijn schijnbaar rap genoeg voor de autosport, want op circuitdagen en op de autocrossbaan kom je dit model toch met enige regelmaat tegen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: